Hjälper er att hjälpa oss

Vi lastbilschaufförer sitter allt som oftast å svär över er personbilister, å de har vi all rätt till för er okunskap i trafiken och om våra tunga fordon ställer ofta till de...

Så här i vintertider så kan många tycka att de är läskigt med hala vägar och de är jättebra att man är försiktigare och mer betänksam men det finns en gräns!
Jag håller mig oftast på E4:an, de är en väldigt rak väg som är prioriterad att underhålla, om du som personbilist inte vågar köra mer än 80km/h på en motorväg bör du fundera på vad du gör ute överhuvudtaget.
Såklart finns de extrema förhållanden men jag har bara räknat dom till 2 den här vintersäsongen, det finns ingen anledning att krypköra när asfalten är fullt synbar och vägen är blöt, och inte heller lite snö och ett par minusgrader.
Och kanske ni bör tänka efter på vilken hastighet ni egentligen håller, när en lasbil kommer ikapp er och dessutom kör om, jag har många gånger kört om personbilar i 80km/h som är maxhastighet för en lastbil med tungt släp tillkopplat, med lätthet. Ni är en större trafikfara genom att köra långsammare än situationen kräver!

När ni är på en påfart till en motorväg, se då till att ni vet vad som kommer på motorvägen, en lastbil håller sina oftast 80km/h, enbart lastbil utan släp får köra 90km/h på motorväg. Då vet ni den ungefärliga hastigheten och då anpassar ni er egen hastighet i tid för att köra ut före eller efter lastbilen, det är mycket dumt att ligga jämsides (samma hastighet) med en lastbil då påfartsfilen börjar ta slut.
Alltså gasar ni eller bromsar om ni är osäkra på att ni hinner ta er förbi. Vi försöker hjälpa till så gott de går men att behöva bromsa ett 60 ton tungt ekipage för att ni har planerat er körning dåligt är inte populärt, tänk på att de tar väsentligt mycket längre tid för oss att accelerera och vi kan inte slänga oss ut i vänster fil bara så där och gasa, de funkar helt logiskt inte om man ser till de vikter vi har jämfört med krafter på motorn.
Och i och med vår vikt så kan de gå väldigt mycke långsammare för oss att ta sig upp för en backe, vi blir tokig!
Eftersom vi vill att trafiken ska flyta så lätt som möjligt så har vi gärna så hög hastighet som möjligt (ja, vi kör för fort) för att ta sig upp lättare och kör då personbilar för sakta och vi kan ta oss förbi så gör vi de, fastän vi vet att ni snart får köra om oss igen. Är det dessutom halt, så MÅSTE vi ha fart för att komma upp så att de inte börja slirar när de blir tungrodt, inte roligt att fastna med 60 ton i uppförsbacke. 
De handlar också om miljö, varje onöding nerväxling kostar.

Andra små saker som gör de lättare i trafiken är att börja blinka innan du bromsar, då vet bakomvarande trafik varför du bromsar.
Släpp gärna fram tunga fordon om vägarna kan tänkas vara hala, vi har mycket svårare att både stanna och starta än personbilar, och skulle något gå fel så är de mycket lättare att hjälpa till å putta upp en personbil än en lastbil som har hamnat på sniskan. Med en enkel ljusblinkning med helljuset 2 gånger signalerar du att lastbilen kan åka före, eller så bromsar du ner hastigheten/stannar i tid så att chauffören ser detta, om ni befinner er på mindre trafikerade vägar.

Med andra ord, tänk efter på lastbilens vikt och omfattning. De tar längre tid för oss att bromsa, accelerera och starta från stillastående. De är logiskt. Tänk också på att detta är vårat yrke, vår arbetsplats. De flesta chaufförer har ett bra öga för trafiken, vi gör de här dagligen. En vanlig personbilist gör i snitt under 1000 mil/år, ett snitt på en lastbilchaufför kan ligga på ca 10 000 mil/år.
Tänk också på vad lastbilen gör för dig i vardagen ;) Mig ger den självklart ett fantastiskt yrke men tänk också på hur dina matvaror hamnar i din butik, hur bränslet kommer till macken där du tankar, hur dina barn varje dag får mat i skolan/dagis, när du hitta den där perfekta klänningen och när din nya soffa kom hem.
Utan lastbilen så skulle samhället se väldigt annorlunda ut.

Så nu har jag sagt mitt om detta underbara fordon och yrke ;) Hoppas ni tänker efter nästa gång du skakar på huvudet åt en lastbil, självklart försvara jag inte alla chaufförer, såklart finns de puckon även här, men han kanske hade en bra anledning från lastbilens synvinkel.


Min Uru =)

Kommentarer
Postat av: jennie

ja kunde inte sagt det bättre själv, kan bara hålla med dej om att det är hemskt när man sitter m bil o släp o kommer ifatt en personbil som ligger i tex 60 på 90 väg o det går bara inte o komma om.... skönt på ett sätt att slippa d nu när man e sjukskriven men gud va ja längtar tillbaka till mitt ekipage =) vi satar på nåt nästa vecka tycker ja =) kram

2009-01-22 @ 11:35:36
URL: http://jennieholmberg.blogg.se/
Postat av: sara

skitbra skrivet... du har helt rätt... Utan lastbilarna och chaufförerna så stannar Sverige.. har märkt nun är jag är i en matvarubutik och jobbar, så dom chaufförer jag brukar prata med, mer eller mindre alla chaufförer som kommer med varor dit, dom uppskattar att man pratar med dom och skämtar med dom... och personligen tycker jag det är roligare att prata med yrkeschaufförer än med kostymnissar...

2009-01-22 @ 12:39:15
URL: http://saracarolineboberg.blogg.se/
Postat av: Berta

Bra sagt tycker jag!! Å en sak till... vad är det för puckon på bilden nedanför???! Känner jag dom? =P

2009-01-22 @ 19:35:59
URL: http://sarabertas.blogg.se/
Postat av: Nicole

Å vad jag håller med dig om det här! Det är fruktansvärt irriterande när bilister håller 60-70 i en hal uppförsbacke och vägrar släppa förbi en när man kommer ikapp!

Det är så många som inte har förståelse för hur stor och tung man är. jag fastnade i en backe inne på en fabrik igår och ingen förstog varför. "det är ju inte så brant här". men lite lutning och halka så kan det vara kört sen...De fick hämta stora traktorn för att få loss mig...suck.

2009-01-23 @ 14:41:52
URL: http://nirrban.valbo.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0